Pompy wspomagania
Pompa wspomagania jest jednym z najważniejszych elementów układu mechanicznego wspomagania kierownicy. Jego rolą jest wspomaganie siły mięśni kierowcy, która jest potrzebna do zmiany toru jazdy poprzez obrócenie kierownicy.
Pompa od wspomagania – hydrauliczna i elektryczna
Hydrauliczna pompa wspomagania pracuje zawsze, gdy silnik jest uruchomiony. Jednak obecnie montowana w autach jest zwykle elektryczna pompa wspomagania – znacznie wygodniejsza i bardziej praktyczna.
Wspomaganie kierownicy elektryczne
Pompa zapewnia kierowcy komfort przy skręcaniu poprzez zapewnienie stałej siły, jakiej trzeba użyć, by skręcić kierownicą – wymagana siła jest dużo mniejsza niż w przypadku tradycyjnej pompy wspomagania hydraulicznej. Elektryczne wspomaganie kierownicy było ważnym krokiem na rynku motoryzacyjnym i znacznie ułatwiło prowadzenie auta.
Jak działa elektryczna pompa wspomagania?
Gdy kierowca zaczyna obracać kierownicą, elektronika otrzymuje sygnał do uruchomienia wspomagania. Wtedy zostaje uruchomiony silnik, który działa na wał kierownicy poprzez przekładnię zębatą, wspomagając ruch i realizując funkcję wspomagania.
Takie rozwiązanie jest wygodne i ma wiele zalet. Poza tym wspomaganie elektryczne oszczędza paliwo i wiąże się z niższymi stratami mocy niż tradycyjny układ hydrauliczny. Poza tym jest to układ o prostszej konstrukcji i mniejszy.
Pompa wspomagania kierownicy – awarie
Pompa wspomagania układu kierowniczego jest niezbędne w każdym samochodzie – może jednak ulec awarii albo wymagać regeneracji. U nas znajdziesz pompy do większości marek samochodowych. Oznaką awarii podzespołu jest brak wspomagania kierownicy, a nawet jej kompletne zablokowanie. Innym symptomem jej awarii jest stukanie, które kierowca może usłyszeć i poczuć w trakcie próby skręcenia kół.
Pompa wspomagania elektryczna
Pompy wspomagania ułatwiają zatem prowadzenie auta. Obecnie w większości samochodów jest wspomagania elektryczne, zapewniające kierowcy znacznie wyższy komfort podczas użytkowania samochodu i jazdy.