BMW iX zmienia kolory jak kameleon

BMW zaprezentowało samochód, który zmienia kolor nadwozia za naciśnięciem guzika. Cały proces wygląda, jakby był żywcem wzięty z filmu o tematyce sci-fi, ale zapewniamy, że to dzieje się naprawdę. Model iX "kameleon" powstał we współpracy z E Ink i został pokazany publiczności podczas targów CES 2022 w Las Vegas. Trzeba przyznać, że działanie "magicznej powłoki" robi ogromne wrażenie.

pbSY8Tukd-uAzhLbu0gx3Rpg2T-ip76olJvApDzINU92780BwO8kFiFT7hBoFISebckYKvvoqPENQ884Mfoi3iupco-oTUDTpM_inrVTucep6Fho_T2c4JKOqADnZRSyWPb3VTBIF6GoeSMxP0PMBCFmWPlN7Ff4YSeckSaAb2JublUpY7cSBO-eiPl4oxObygc_brGjDlzNFF4JRVldz-d-jbyV1zioi1wO2Hi338W9VZ8kO3_ux1NIHLKnhlO4fNBB7HxfyFoqql2R


Jak to działa?

Białe auto w sekundę staje się szare, albo czarne – i to nie w zależności od kąta padania światła, z czym można się spotkać w przypadku lakierów typu kameleon. Zmiany koloru są możliwe dzięki specjalnie opracowanej okleinie, która reaguje na impulsy elektryczne.

BMW wykorzystało technologię elektronicznego papieru, zaadaptowaną dzięki współpracy z firmą E Ink Corporation. To największy producent rozwiązań tego typu, stosowanych m.in. w czytnikach ebooków. I tak jak w czytnikach, w przypadku lakieru BMW mówimy o wykorzystaniu elektronicznego atramentu składającego się z milionów mikrokapsułek o średnicy ludzkiego włosa. Każda z nich zawiera dodatnio naładowane białe cząstki i ujemnie naładowane cząstki czarne. Są one zawieszone w przejrzystej cieczy, a same kapsułki – w płynie, dzięki któremu tworzą coś na kształt atramentu. Pokrywa on obwód elektryczny, składający się z elektrod, które sterują wyświetlaczem. Jeśli przyłożymy do niego potencjał elektryczny, w taki sposób, że ładunek dodatni jest przyciągany do góry, a ujemny do dołu, to białe cząsteczki przemieszczają się w górę mikrokapsułki, a czarne do jej dna. Widoczne będą te pierwsze i dany piksel w ekranie. W tym przypadku, punkt na karoserii stanie się biały. I będzie utrzymywał tę barwę do kolejnego kontaktu z potencjałem elektrycznym.

i5b34PRBLinEcj_1asJ76f7aZ37Sam4ax4ORwq2tWhBVMlVr-LuORGUx-x_S4Ja0A5tF_C2zidPY42wpmHe4D-MyyYbGOBGfRQPnuRTGcQrnXq6V_jzmLKoxTvhdUPgAhwoso0sM8BFUMQs8_iY_Sr9QcYyrKHsvqVzyp7g6okQSbV7grcr1pJxbXwxZ2O_NZEzu1huVpQkO0uC8fOBPL72Eu85wEgNoDpt9efTqwpBIjdDl7OMgvcbBGpjPlkt3kwaaYpz3VIKA-aXS

BMW iX Flow featuring E Ink. 2022

Póki co, nikt nie mówi o możliwości zastosowania tego rozwiązania w produkcji seryjnej, trwałości, ani o ewentualnych kosztach, ale trzeba przyznać, że wygląda to efektownie. Technologia pozwalająca zmieniać kolor nadwozia budzi skojarzenia z filmami o Jamesie Bondzie, ale z pewnością znajdzie wiele zastosowań w praktyce. Nie zdziwiłoby nas, gdyby zainteresowało się nią wojsko lub służby ochrony, ale znaleźliby się także “cywilni” chętni, którzy zapłaciliby dodatkową za taką okleinę.

am2ID0V1iK2379K5IC_LAM60ZrMX5-DoDoB5So1T3slAhcD2IdMyfGQSQ-pLrCtZNEqoclTfVgeDWG7jZGfI8-7nKlTySAt3tTXeiknGNnyeo14u8342UCp5ZvKA3H3Fr9aytI40

źródła:

https://spidersweb.pl/

https://ev.auto-swiat.pl/

https://www.bmw.com/

Udostępnij