-
Menu
-
Części samochodowe
-
-
Części karoserii
-
-
-
-
Oświetlenie
-
-
-
Silniki i osprzęt
-
-
-
-
Układ chłodzenia silnika
-
-
-
Układ elektryczny, zapłon
-
-
-
Układ hamulcowy
-
-
-
-
Układ napędowy
-
-
-
-
Akcesoria samochodowe
-
-
Części i akcesoria motocyklowe
-
Opony i felgi
-
- Pełny asortyment
- PRACUJ Z NAMI
BMW iX zmienia kolory jak kameleon
BMW zaprezentowało samochód, który zmienia kolor nadwozia za naciśnięciem guzika. Cały proces wygląda, jakby był żywcem wzięty z filmu o tematyce sci-fi, ale zapewniamy, że to dzieje się naprawdę. Model iX "kameleon" powstał we współpracy z E Ink i został pokazany publiczności podczas targów CES 2022 w Las Vegas. Trzeba przyznać, że działanie "magicznej powłoki" robi ogromne wrażenie.
Jak to działa?
Białe auto w sekundę staje się szare, albo czarne – i to nie w zależności od kąta padania światła, z czym można się spotkać w przypadku lakierów typu kameleon. Zmiany koloru są możliwe dzięki specjalnie opracowanej okleinie, która reaguje na impulsy elektryczne.
BMW wykorzystało technologię elektronicznego papieru, zaadaptowaną dzięki współpracy z firmą E Ink Corporation. To największy producent rozwiązań tego typu, stosowanych m.in. w czytnikach ebooków. I tak jak w czytnikach, w przypadku lakieru BMW mówimy o wykorzystaniu elektronicznego atramentu składającego się z milionów mikrokapsułek o średnicy ludzkiego włosa. Każda z nich zawiera dodatnio naładowane białe cząstki i ujemnie naładowane cząstki czarne. Są one zawieszone w przejrzystej cieczy, a same kapsułki – w płynie, dzięki któremu tworzą coś na kształt atramentu. Pokrywa on obwód elektryczny, składający się z elektrod, które sterują wyświetlaczem. Jeśli przyłożymy do niego potencjał elektryczny, w taki sposób, że ładunek dodatni jest przyciągany do góry, a ujemny do dołu, to białe cząsteczki przemieszczają się w górę mikrokapsułki, a czarne do jej dna. Widoczne będą te pierwsze i dany piksel w ekranie. W tym przypadku, punkt na karoserii stanie się biały. I będzie utrzymywał tę barwę do kolejnego kontaktu z potencjałem elektrycznym.
BMW iX Flow featuring E Ink. 2022
Póki co, nikt nie mówi o możliwości zastosowania tego rozwiązania w produkcji seryjnej, trwałości, ani o ewentualnych kosztach, ale trzeba przyznać, że wygląda to efektownie. Technologia pozwalająca zmieniać kolor nadwozia budzi skojarzenia z filmami o Jamesie Bondzie, ale z pewnością znajdzie wiele zastosowań w praktyce. Nie zdziwiłoby nas, gdyby zainteresowało się nią wojsko lub służby ochrony, ale znaleźliby się także “cywilni” chętni, którzy zapłaciliby dodatkową za taką okleinę.
źródła:
https://spidersweb.pl/
https://ev.auto-swiat.pl/
https://www.bmw.com/