Fit for 55 - zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku

Parlament Europejski przyjął ostateczne ustalenia z pakietu “Fit for 55” dotyczące emisji transportu. Do 2035 roku Unia Europejska chce zmniejszyć emisje CO2 z nowych samochodów 100 proc. Co to dla nas oznacza?

Otóż oznacza to, że za 12 lat nie wyjedziemy z salonu nowym samochodem spalinowym. Wciąż będzie można jednak rejestrować używane auta z napędem benzynowym lub dieslem i poruszać się nimi po europejskich drogach. Chodzi jednak o to, by w 2050 już ich praktycznie nie było. Założono, że średnia średnia żywotność samochodu wynosi 15 lat, więc zmiany muszą być wprowadzone w 2035 roku, aby do 2050 wszystkie samochody były neutralne pod względem emisji CO2.

Fit for 55

14 lipca 2021 Unia Europejska ogłosiła pakiet “Fit for 55”, czyli “Gotowi na 55”, czyli zestaw nowych przepisów klimatycznych. Ich wprowadzenie ma sprawić, że do 2030 roku UE obniży emisję dwutlenku węgla o 55 proc. (w porównaniu do roku 1990). Celem ostatecznym jest neutralność klimatyczna do roku 2050.

m6NOOD1yUR26LjyZ7GsO6wAsYLw665y0k4WkwEdL4jciskdz0xI72EsUZD_-TWxBKdgIS09u358RP4lk8EghJyuzmHD7qjO49_Qc1lAY8B_24Ulz0uF_8y8jFGHVlGFJ0HUg4PHMa2UWkbdDHFx0jNg

Regulacjami został objęty także przemysł motoryzacyjny

Transport jest tylko elementem całej układanki, choć budzi ogromne emocje. Według Europejskiej Agencji Środowiska ok. 1/4 całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 roku pochodziło z sektora transportu, z czego 71,7 proc. z transportu drogowego. Samochody osobowe odpowiadają za 60,6 proc. wszystkich emisji CO2 z transportu drogowego w Europie. Stąd konieczność wprowadzenia zmian i ograniczeń na rynku motoryzacyjnym.

Nowe regulacje torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 roku; unijny cel polega na zmniejszeniu emisji CO2 wytwarzanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100 proc. w stosunku do roku 2021. Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 rok ustalono na 55 proc. dla samochodów osobowych oraz 50 proc. dla samochodów dostawczych.

Czy to szansa dla polskiej Izery?

Prezentacja Izery była mocno nagłośniona, jednak informacje odnośnie produkcji przycichły. Zagadką jest, kiedy zobaczymy Izerę na drogach. Na razie wiadomo, że w grudniu 2025 roku ma ruszyć zakład produkcyjny w Jaworznie. Rocznie ma produkować 100 tys. samochodów, które mają być tańsze niż pozostałe elektryki.

Ak506VtPwH3G0wr9ZMFos5ORa3ssIDCxZe0-4lMuZk6T4ktvoXMECIwvhxEiLhWhjJXAEQ6nvtiiyylBkN3IlpMUKEFvhCUfztqT8e4ikvlTvMSItpsWkT6eXoE_mLUVO93jovm3MpvJiSbNyIqnoXc

źródła:
https://www.wnp.pl/ I https://next.gazeta.pl/
Udostępnij

Cookies

Informacje dotyczące plików cookies

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie . Wykorzystujemy również pliki cookie stron trzecich w celu ulepszenia naszych usług, analizy a nastepnie wyświetlania reklam związanych z Twoimi preferencjami na podstawie analizy Twoich zachowań podczas nawigacji.

Zarządzanie plikami cookies

O Cookies

Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym przez strony internetowe, które odwiedzasz. Służą do różnych celów, takich jak zapamiętywanie informacji o logowaniu użytkownika, śledzenie zachowania użytkownika w celach reklamowych i personalizacji doświadczenia przeglądania użytkownika. Istnieją dwa rodzaje plików cookie: sesyjne i trwałe. Te pierwsze są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki, podczas gdy te drugie pozostają na urządzeniu przez określony czas lub do momentu ich ręcznego usunięcia.