E-Prix Walencji. Pierwszy wyścig Formuły E na prawdziwym torze zakończony fiaskiem

Wyścig w Walencji skompromitował najważniejsze zmagania samochodów elektrycznych – znane pod marką Formuła E. Ale zawiniły nie samochody czy kierowcy, a kontrowersyjne przepisy.

Jak dotąd, wyścigi elektrycznych bolidów organizowane były na torach ulicznych, w normalnej sieci ulic wygrodzonych na czas wyścigu. Ten wyglądał inaczej – po raz pierwszy wyścig rozegrano na prawdziwym torze w Walencji. Na 45-minutowe E-Prix wyjechały 24 bolidy, do mety nie dotarło aż 10 z nich, ale finalnie sklasyfikowano tylko 9 aut.

Kontrowersyjne przepisy Formuły E

Antonio-Felix-da-Costa-PRT-DS-Techeetah-DS-E-Tense-FE21.jpg W Formule E każdy wyścig trwa 45 minut plus jedno okrążenie. Zgodnie z przepisami, kierowcy nie mogą zużyć w wyścigu więcej niż 52 kWh energii. Nie oznacza to jednak, że akumulatory w autach mają taką pojemność – to wyłącznie ograniczenie przepisowe, a jeśli ktoś zużyje tej energii więcej – grozi mu dyskwalifikacja.

Co gorsze, zgodnie z regułami, limit energii jest dodatkowo ograniczany podczas interwencji safety cara. Wiadomo – wówczas peleton jedzie wolniej i zużywa mniej energii. Przepisy mówią więc, że każda minuta obecności samochodu bezpieczeństwa na torze, owocuje odjęciem 1 kWh energii. W Walencji samochód bezpieczeństwa wyjeżdżał pięciokrotnie – bo kierowcy uszkodzili bolidy w kolizjach, albo przyzwyczajeni do ciasnych, miejskich torów otoczonych bandami, lądowali w żwirowych pułapkach.

Po czterech wyjazdach limit energii ograniczono już o 14 kWh. Po piątym razie, który wydarzył się na ostatnich okrążeniach, zgodnie z przepisami odjęto jeszcze 5 kWh. Zamiast na 52 kWh energii, kierowcy musieli krążyć przez 45 minut na 33. Jak się łatwo domyślić, strategia wykorzystania energii każdego teamu trafiła do kosza.

Meta

Aż 10 bolidów do niej nie dotarło… Pozostała 14-ka metę przejechała, ale część ostatnie okrążenie pokonywała żółwim tempem, byleby nie przekroczyć limitu. Każda neutralizacja oznaczała stratę przewagi wypracowaną przez liderów i zysk dla doganiających peleton maruderów. W efekcie, na drugim miejscu uplasował się Nico Muller startujący z 22. pozycji – bo jadąc w ogonie zachował więcej energii niż walczący w czubie i mógł ją wykorzystać na finiszu. Za to liderujący przez większą część wyścigu Antonio Felix da Costa, ostatnie metry pokonywał żółwim tempem i został wyprzedzony przez 8 bolidów, ale po wyścigu i tak uznano, że przekroczył przyznany limit energii i został zdyskwalifikowany. Oprócz niego karą tą objęto jeszcze czterech zawodników, w tym Olivera Rowlanda i Alexandra Simsa, którzy na metę wjechali odpowiednio na 2. i 3. pozycji.

Wydźwięk wyścigu

Przepisy spowodowały, że nikt nie zwróci uwagi na widowiskowość wydarzenia, nie mówi się też o tym kto wygrał. A u tych, którzy przeczytają tylko nagłówki doniesień prasowych na temat wyścigu w Walencji, spotęguje się wrażenie, że samochody elektryczne są zupełnie do niczego.

Źródło: https://spidersweb.pl/autoblog/formula-e-wyscig-w-walencji-prad/

Udostępnij

Cookies

Informacje dotyczące plików cookies

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie . Wykorzystujemy również pliki cookie stron trzecich w celu ulepszenia naszych usług, analizy a nastepnie wyświetlania reklam związanych z Twoimi preferencjami na podstawie analizy Twoich zachowań podczas nawigacji.

Zarządzanie plikami cookies

O Cookies

Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym przez strony internetowe, które odwiedzasz. Służą do różnych celów, takich jak zapamiętywanie informacji o logowaniu użytkownika, śledzenie zachowania użytkownika w celach reklamowych i personalizacji doświadczenia przeglądania użytkownika. Istnieją dwa rodzaje plików cookie: sesyjne i trwałe. Te pierwsze są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki, podczas gdy te drugie pozostają na urządzeniu przez określony czas lub do momentu ich ręcznego usunięcia.