Pierwszy elektryczny samochód od Cupry

Pierwszy elektryczny samochód od Cupry

Hiszpańska marka przedstawiła właśnie swój pierwszy w pełni elektryczny model Born. Kompaktowe auto w sprzedaży pojawi się pod koniec tego roku, a w topowej wersji zaoferuje zasięg nawet 540 km i moc maksymalną 231 KM.

Cupra Born – sportowy styl

Choć w samej sylwetce modelu można dopatrzeć się pewnych podobieństw do Volkswagena ID.3 to widać wyraźnie, że designerzy Cupry zadbali o nadanie Bornowi cech wyraźnie podkreślających odrębność hiszpańskiej marki. To m.in. ledowe reflektory, duży grill w charakterystycznym dla Cupry miedzianym odcieniu, wyraziste przetłoczenia na błotnikach i wzdłuż linii bocznej, zaprojektowane specjalnie dla Borna aluminiowe felgi, które w zależności od wersji mogą mieć rozmiar 18, 19 lub 20 cali oraz ledowe lampy tylne z pasem świetlnym na całej szerokości klapy. Co ciekawe, Born jest o 6 cm dłuższy (4322 mm) i o 3 cm niższy (1537 mm) niż VW ID.3, ale zachowuje identyczną szerokość (1809 mm) i rozstaw osi (2767 mm). W efekcie jego sylwetka wydaje się smuklejsza, a dodatkowo dzięki sprytnemu zabiegowi stylistycznemu na słupku C, także bardziej dynamiczna. Samochód będzie dostępny w sześciu kolorach lakieru: Vapor Grey, Glacial White, Geyser Silver, Rayleigh Red, Quasar Grey oraz Aurora Blue, stworzonym wyłącznie dla modelu Born.

Wnętrze

Kubełkowe fotele obszyte tkaniną Seaqual pochodzącą z recyclingu plastiku zebranego z mórz i oceanów, obicia z przyjaznych dla środowiska mikrowłókien Dynamica, czy wreszcie specjalna multifunkcyjna kierownica Cupra to tylko część elementów wyróżniających przestronną kabinę Borna. Do tego warto wspomnieć, że w standardzie znajdzie się 12-calowy ekran dotykowy (w ID.3 10-calowy) systemu multimedialnego oraz aplikacja My Cupra, która zapewni zdalny dostęp do wybranych funkcji samochodu, w tym np. programowanie nawigacji. System będzie współpracował z Apple CarPlay i Android Auto.

Bagażnik, podobnie jak u niemieckiego kuzyna zaoferuje przyzwoitą pojemność 385 l przy standardowym ustawieniu siedzeń.

Do dyspozycji kierowca będzie mieć zestaw nowoczesnych, elektronicznych asystentów, w tym m.in. aktywny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych, układ Travel Assist umożliwiający półautonomiczną jazdę na autostradzie (pod nadzorem kierowcy), układ zapobiegania kolizjom bocznym i podczas wysiadania z auta Side and Exit Assist oraz chroniący lub minimalizujący skutki kolizji czołowych Pre-Crash Assist. Opcjonalnie dostępne będzie adaptacyjne zawieszenie wraz z czterema trybami pracy układu jezdnego i napędowego: Range, Comfort, Indyvidual i Cupra, które pozwolą dopasować parametry auta do preferencji kierowcy. Cupra zapewnia, że charakterystyka podwozia odpowiadać będzie sportowemu stylowi, z jakim kojarzona jest marka.

Cupra Born – moc

Auto oferowane będzie w kilku wariantach. Bazowy napędzany będzie silnikiem elektrycznym o mocy 150 KM i momencie 310 Nm, a zasilany będzie akumulatorami o pojemności 45 kWh. W tej wersji Born przyspieszy do „setki” w 8,9 s, a jego maksymalny zasięg w cyklu WLTP wyniesie do 340 km. Kolejna odmiana o mocy 204 KM seryjnie będzie dostępna z akumulatorami o pojemności 58 kWh, co przełoży się na przyspieszenie od zera do 100 km/h w 7,3 s oraz zasięg około 420 km. W 2022 roku zostanie wprowadzony pakiet e-Boost, który podniesie moc silnika do 231 KM i będzie dostępny z wariancie z baterią 58 kWh lub 77 kWh.

Cupra zapowiada rozpoczęcie sprzedaży Borna w Polsce na czwarty kwartał tego roku. Chwilę wcześniej powinniśmy poznać ceny i pełną specyfikację modelu. Born to dopiero początek ofensywy Cupry w tym segmencie. W kolejce czeka już drapieżny SUV-coupe Tavascan.


xdlQWZP.png

źródła:

www.auto-swiat.pl

www.cupraofficial.pl




Udostępnij