Podwyżka opłat za badania techniczne

Podwyżka opłat za badania techniczne

W 2025 roku planowana jest podwyżka cen obowiązkowych badań technicznych pojazdów w Polsce. Obecnie opłata za badanie techniczne samochodu osobowego wynosi 98 zł i nie była zmieniana od 2004 roku.

AD_4nXfRS3A7otIQ55uEFVy2wOzxsgoxx1EfaO55D4u14QGYzTdQ12AIwS-kO-37gYpWIgkMrhyhoip6U7gzPirklt1HlXE3119aRlXvwSkZMG_a13GK6Xy4ckrIe0XpdIFjmoa2o_rblw?key=xFrTVZDy1d6x1pK1rHgRd-hc

Planowane zmiany

Diagności oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK) postulują podniesienie opłaty. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad nowelizacją przepisów, która przewiduje powiązanie opłat za badania techniczne z wysokością przeciętnego wynagrodzenia, co oznacza coroczną indeksację cen w oparciu o płacę minimalną.

Dodatkowe zmiany

Oprócz podwyżki opłat, planowane są również zmiany w procedurach badań technicznych, takie jak obowiązek dokumentowania badania zdjęciami oraz wprowadzenie wyższych opłat karnych za spóźnione przeglądy. Nowe stawki mogą wejść w życie jeszcze w 2025 roku, ponieważ wymagają jedynie rozporządzenia, a nie uchwały.

Wprowadzenie tych zmian ma na celu dostosowanie systemu badań technicznych do aktualnych realiów ekonomicznych oraz unijnych dyrektyw.​

Temat podwyżek opłat za obowiązkowe badania techniczne rzeczywiście wraca do mediów regularnie, ale teraz wygląda na to, że sprawa nabiera realnych kształtów. Z doniesień RMF FM wynika, że Ministerstwo Infrastruktury ukończyło już projekt ustawy, który zakłada zmianę opłat na stacjach kontroli pojazdów (SKP). W ciągu kilku tygodni mają zostać ujawnione szczegóły tego projektu.Ustawa nie wymaga długiej ścieżki legislacyjnej (wystarczy rozporządzenie ministra).

AD_4nXdrnYSsvklbhvFMhuGlepRKbkA9i3WsOI_PCWlFSS4a5ro_1GCrQVJKzp88ptIKEDwsY8XupQ7UAvxGO7iXMeHVBmi2WOJULt1t2oT8H6w9S-WtQZqhHHatTy23AuJFSIHIipQf?key=xFrTVZDy1d6x1pK1rHgRd-hc

Z najnowszych informacji wynika, że pierwsza podwyżka cen badań technicznych nie będzie aż tak drastyczna, jak wcześniej sugerowano. Oto kluczowe szczegóły:

 Planowane podwyżki:

Obecna cena badania auta osobowego: 98 zł

Nowa cena (po podwyżce o 20–30%): około 118–128 zł

Dotyczy to aut bez instalacji LPG (instalacja gazowa oznacza wyższy koszt badania).

Zmiany systemowe:

Opłaty będą corocznie aktualizowane, na podstawie wskaźnika inflacji,przeciętnego   wynagrodzenia
To oznacza automatyczne, regularne podwyżki bez konieczności każdorazowej zmiany ustawy.

Bonus dla kierowców:

Jeśli kierowca wykona przegląd przed terminem, jego ważność zostanie wydłużona do 13 miesięcy (zamiast standardowych 12).

To forma zachęty do unikania opóźnień i kolejek.

Zmiany są krokiem ku bardziej elastycznemu i realnie wycenionemu systemowi badań, a jednocześnie stanowią kompromis – początkowo stawki wzrosną tylko nieznacznie, co powinno złagodzić społeczne reakcje.

Obowiązkowe przeglądy techniczne pojazdów w Polsce mają zdrożeć w 2025 roku z kilku istotnych powodów. Oto najważniejsze z nich:​

 1. Brak waloryzacji opłat od 2004 roku

Obecna stawka za badanie techniczne samochodu osobowego wynosi 98 zł i pozostaje niezmieniona od 2004 roku. W tym czasie koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów (SKP) znacząco wzrosły, obejmując wyższe ceny energii, wynagrodzenia pracowników oraz koszty serwisowania i legalizacji urządzeń diagnostycznych. Diagności wskazują, że obecne opłaty nie pokrywają realnych kosztów działalności, co prowadzi do zamykania stacji i rezygnacji z zawodu przez specjalistów.

 2. Wzrost kosztów życia i inflacja

Od 2004 roku płaca minimalna w Polsce wzrosła z 824 zł do 4666 zł brutto w 2025 roku. W tym samym okresie opłata za badanie techniczne nie uległa zmianie, co oznacza, że jej realna wartość znacząco spadła. W 2004 roku opłata stanowiła 11,9% minimalnej pensji, podczas gdy obecnie to zaledwie 2,31% . Brak dostosowania opłat do rosnących kosztów życia i inflacji wpływa negatywnie na rentowność SKP.

 3. Wprowadzenie nowych wymogów technicznych

Planowane są zmiany w procedurach badań technicznych, które mają na celu zwiększenie ich rzetelności. Diagności będą zobowiązani do fotografowania pojazdów podczas badania, a zdjęcia będą archiwizowane w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Ponadto, stacje będą musiały zainwestować w nowe urządzenia, takie jak liczniki cząstek stałych, które zastąpią dotychczasowe dymomierze. Te zmiany mają na celu skuteczniejsze wykrywanie uszkodzeń filtrów DPF w pojazdach z silnikami Diesla.

 4. Powiązanie opłat z przeciętnym wynagrodzeniem

Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji opłat za badania techniczne, powiązanego z przeciętnym wynagrodzeniem. Oznacza to, że opłaty będą automatycznie dostosowywane do aktualnych warunków ekonomicznych, co ma zapewnić stabilność finansową SKP i adekwatność opłat do kosztów prowadzenia działalności .​

 5. Zachęty dla kierowców i kary za opóźnienia

W ramach planowanych zmian, kierowcy, którzy wykonają badanie techniczne przed terminem, będą mogli liczyć na wydłużenie jego ważności do 13 miesięcy. Z kolei spóźnienie się z przeglądem będzie skutkować wyższymi opłatami: do 7 dni po terminie – 200% standardowej stawki, a po 90 dniach – 300%.

AD_4nXc44RjRI5l7IvqM6nUOZWdHoxPIR8FWdwC4yuyYjaXA3JeS2Mg42RbneoJcB5DlCTO9w3DR6Vy_m0bKC7cm56x1ZFXJfwy4eLIpyuDCLe4_VlaN1OC124x-uHcT_ox-khWE3_Cv1g?key=xFrTVZDy1d6x1pK1rHgRd-hc

Podsumowując, planowane podwyżki opłat za obowiązkowe przeglądy techniczne są odpowiedzią na wieloletni brak waloryzacji stawek, rosnące koszty prowadzenia SKP oraz potrzebę dostosowania procedur do aktualnych wymogów technicznych i ekonomicznych.

Aktualne opłaty za badania techniczne:

62 zł w przypadku motocykla lub ciągnika rolniczego, 

98 zł w przypadku pojazdu osobowego,

140 zł w przypadku taksówki, 

153 zł w przypadku ciężarówki, 

161 zł w przypadku pojazdu z instalacją LPG.

Kluczowe punkty sytuacji:

Wzrost kosztów o 70% od 2004 r.: przy jednoczesnym braku aktualizacji opłat za badania techniczne pojazdów.

Diagności narzekają na niskie dochody: spora część wynagrodzenia trafia na podatki, a reszta ledwie pokrywa koszty.

Zamykanie stacji i przebranżawianie się właścicieli: co może wpłynąć na dostępność usług SKP w mniejszych miejscowościach.

Postulaty branży: wniosek o ustawową regulację stawek za badania techniczne.

Oczekiwanie na projekt ustawy: ma się pojawić najwcześniej po wyborach prezydenckich, czyli w czerwcu 2025 r., a nowe stawki wejdą w życie dopiero pod koniec roku (jeśli w ogóle).

To przykład, jak zamrożone przez wiele lat stawki w połączeniu z inflacją i wzrostem kosztów pracy mogą doprowadzić do destabilizacji całego sektora usługowego.






źródła:

https://www.auto-swiat.pl/

https://punkta.pl/

Udostępnij

Cookies

Informacje dotyczące plików cookies

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie . Wykorzystujemy również pliki cookie stron trzecich w celu ulepszenia naszych usług, analizy a nastepnie wyświetlania reklam związanych z Twoimi preferencjami na podstawie analizy Twoich zachowań podczas nawigacji.

Zarządzanie plikami cookies

O Cookies

Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym przez strony internetowe, które odwiedzasz. Służą do różnych celów, takich jak zapamiętywanie informacji o logowaniu użytkownika, śledzenie zachowania użytkownika w celach reklamowych i personalizacji doświadczenia przeglądania użytkownika. Istnieją dwa rodzaje plików cookie: sesyjne i trwałe. Te pierwsze są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki, podczas gdy te drugie pozostają na urządzeniu przez określony czas lub do momentu ich ręcznego usunięcia.