-
Menu
-
Części samochodowe
-
-
Części karoserii
-
-
-
-
Oświetlenie
-
-
-
Silniki i osprzęt
-
-
-
-
Układ chłodzenia silnika
-
-
-
Układ elektryczny, zapłon
-
-
-
Układ hamulcowy
-
-
-
-
Układ napędowy
-
-
-
-
Akcesoria samochodowe
-
-
Części i akcesoria motocyklowe
-
Opony i felgi
-
-
Marki
-
- Pełny asortyment
- PRACUJ Z NAMI
Podwyżka opłat za badania techniczne
30.04.2025
W 2025 roku planowana jest podwyżka cen obowiązkowych badań technicznych pojazdów w Polsce. Obecnie opłata za badanie techniczne samochodu osobowego wynosi 98 zł i nie była zmieniana od 2004 roku.
Planowane zmiany
Diagności oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK) postulują podniesienie opłaty. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad nowelizacją przepisów, która przewiduje powiązanie opłat za badania techniczne z wysokością przeciętnego wynagrodzenia, co oznacza coroczną indeksację cen w oparciu o płacę minimalną.
Dodatkowe zmiany
Oprócz podwyżki opłat, planowane są również zmiany w procedurach badań technicznych, takie jak obowiązek dokumentowania badania zdjęciami oraz wprowadzenie wyższych opłat karnych za spóźnione przeglądy. Nowe stawki mogą wejść w życie jeszcze w 2025 roku, ponieważ wymagają jedynie rozporządzenia, a nie uchwały.
Wprowadzenie tych zmian ma na celu dostosowanie systemu badań technicznych do aktualnych realiów ekonomicznych oraz unijnych dyrektyw.
Temat podwyżek opłat za obowiązkowe badania techniczne rzeczywiście wraca do mediów regularnie, ale teraz wygląda na to, że sprawa nabiera realnych kształtów. Z doniesień RMF FM wynika, że Ministerstwo Infrastruktury ukończyło już projekt ustawy, który zakłada zmianę opłat na stacjach kontroli pojazdów (SKP). W ciągu kilku tygodni mają zostać ujawnione szczegóły tego projektu.Ustawa nie wymaga długiej ścieżki legislacyjnej (wystarczy rozporządzenie ministra).
Z najnowszych informacji wynika, że pierwsza podwyżka cen badań technicznych nie będzie aż tak drastyczna, jak wcześniej sugerowano. Oto kluczowe szczegóły:
Planowane podwyżki:
Obecna cena badania auta osobowego: 98 zł
Nowa cena (po podwyżce o 20–30%): około 118–128 zł
Dotyczy to aut bez instalacji LPG (instalacja gazowa oznacza wyższy koszt badania).
Zmiany systemowe:
Opłaty będą corocznie aktualizowane, na podstawie wskaźnika inflacji,przeciętnego wynagrodzenia
To oznacza automatyczne, regularne podwyżki bez konieczności każdorazowej zmiany ustawy.
Bonus dla kierowców:
Jeśli kierowca wykona przegląd przed terminem, jego ważność zostanie wydłużona do 13 miesięcy (zamiast standardowych 12).
To forma zachęty do unikania opóźnień i kolejek.
Zmiany są krokiem ku bardziej elastycznemu i realnie wycenionemu systemowi badań, a jednocześnie stanowią kompromis – początkowo stawki wzrosną tylko nieznacznie, co powinno złagodzić społeczne reakcje.
Obowiązkowe przeglądy techniczne pojazdów w Polsce mają zdrożeć w 2025 roku z kilku istotnych powodów. Oto najważniejsze z nich:
1. Brak waloryzacji opłat od 2004 roku
Obecna stawka za badanie techniczne samochodu osobowego wynosi 98 zł i pozostaje niezmieniona od 2004 roku. W tym czasie koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów (SKP) znacząco wzrosły, obejmując wyższe ceny energii, wynagrodzenia pracowników oraz koszty serwisowania i legalizacji urządzeń diagnostycznych. Diagności wskazują, że obecne opłaty nie pokrywają realnych kosztów działalności, co prowadzi do zamykania stacji i rezygnacji z zawodu przez specjalistów.
2. Wzrost kosztów życia i inflacja
Od 2004 roku płaca minimalna w Polsce wzrosła z 824 zł do 4666 zł brutto w 2025 roku. W tym samym okresie opłata za badanie techniczne nie uległa zmianie, co oznacza, że jej realna wartość znacząco spadła. W 2004 roku opłata stanowiła 11,9% minimalnej pensji, podczas gdy obecnie to zaledwie 2,31% . Brak dostosowania opłat do rosnących kosztów życia i inflacji wpływa negatywnie na rentowność SKP.
3. Wprowadzenie nowych wymogów technicznych
Planowane są zmiany w procedurach badań technicznych, które mają na celu zwiększenie ich rzetelności. Diagności będą zobowiązani do fotografowania pojazdów podczas badania, a zdjęcia będą archiwizowane w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Ponadto, stacje będą musiały zainwestować w nowe urządzenia, takie jak liczniki cząstek stałych, które zastąpią dotychczasowe dymomierze. Te zmiany mają na celu skuteczniejsze wykrywanie uszkodzeń filtrów DPF w pojazdach z silnikami Diesla.
4. Powiązanie opłat z przeciętnym wynagrodzeniem
Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji opłat za badania techniczne, powiązanego z przeciętnym wynagrodzeniem. Oznacza to, że opłaty będą automatycznie dostosowywane do aktualnych warunków ekonomicznych, co ma zapewnić stabilność finansową SKP i adekwatność opłat do kosztów prowadzenia działalności .
5. Zachęty dla kierowców i kary za opóźnienia
W ramach planowanych zmian, kierowcy, którzy wykonają badanie techniczne przed terminem, będą mogli liczyć na wydłużenie jego ważności do 13 miesięcy. Z kolei spóźnienie się z przeglądem będzie skutkować wyższymi opłatami: do 7 dni po terminie – 200% standardowej stawki, a po 90 dniach – 300%.
Podsumowując, planowane podwyżki opłat za obowiązkowe przeglądy techniczne są odpowiedzią na wieloletni brak waloryzacji stawek, rosnące koszty prowadzenia SKP oraz potrzebę dostosowania procedur do aktualnych wymogów technicznych i ekonomicznych.
Aktualne opłaty za badania techniczne:
62 zł w przypadku motocykla lub ciągnika rolniczego,
98 zł w przypadku pojazdu osobowego,
140 zł w przypadku taksówki,
153 zł w przypadku ciężarówki,
161 zł w przypadku pojazdu z instalacją LPG.
Kluczowe punkty sytuacji:
Wzrost kosztów o 70% od 2004 r.: przy jednoczesnym braku aktualizacji opłat za badania techniczne pojazdów.
Diagności narzekają na niskie dochody: spora część wynagrodzenia trafia na podatki, a reszta ledwie pokrywa koszty.
Zamykanie stacji i przebranżawianie się właścicieli: co może wpłynąć na dostępność usług SKP w mniejszych miejscowościach.
Postulaty branży: wniosek o ustawową regulację stawek za badania techniczne.
Oczekiwanie na projekt ustawy: ma się pojawić najwcześniej po wyborach prezydenckich, czyli w czerwcu 2025 r., a nowe stawki wejdą w życie dopiero pod koniec roku (jeśli w ogóle).
To przykład, jak zamrożone przez wiele lat stawki w połączeniu z inflacją i wzrostem kosztów pracy mogą doprowadzić do destabilizacji całego sektora usługowego.
źródła:
Cookies