Żegnaj, R35… Nissan oficjalnie kończy produkcję, ale nie mówi „do widzenia” GT-R

Żegnaj, R35… Nissan oficjalnie kończy produkcję, ale nie mówi „do widzenia” GT-R

26 sierpnia 2025 roku przejdzie do historii motoryzacji. Tego dnia z linii produkcyjnej fabryki w Tochigi zjechał ostatni egzemplarz Nissana GT-R R35 – samochodu, który przez 18 lat pozostawał synonimem osiągów, legendy i brutalnej technologii. Choć wielu fanów spodziewało się tego momentu, gdy nadszedł naprawdę, trudno nie poczuć ukłucia nostalgii. R35 odchodzi, ale Nissan zapowiada, że to jeszcze nie koniec historii „Godzilli”.

AD_4nXcQ-oGLcLczkkXTnahHtaC18sa3IZ2S1AM61mM_YZN4emFZI6zEDBzWAZKZoERwoQsoiMWwfkv-nlLeARaOrctmJE7ulWdmBHwmRekEb90u4us9H1AEkly4k_RO3qv-LwLbZv7j?key=UhRGJyV4aaVwOnXcUyUGVA

Narodziny legendy

Kiedy w 2007 roku na Tokyo Motor Show zadebiutował produkcyjny GT-R, świat motoryzacji wstrzymał oddech. Samochód, który w Japonii od dekad nosił przydomek „Godzilla”, nagle wkroczył na światową scenę, rzucając rękawicę europejskim gigantom.
Pod maską – 3,8-litrowe V6 VR38DETT z podwójnym turbodoładowaniem. Początkowo oferowało 485 KM, lecz z każdą kolejną modernizacją moc rosła, by w wersji Nismo sięgnąć 600 KM.

GT-R błyskawicznie stał się autem kultowym. Był szybszy i bardziej zaawansowany technologicznie niż wiele modeli za kilka razy wyższą cenę. Do tego okazał się wręcz legendarnie podatny na modyfikacje – nie brakowało egzemplarzy, które dzięki tuningu osiągały czterocyfrowe wartości mocy.

Najważniejsze momenty w historii R35

2001 – premiera koncepcyjnego GT-R na Tokyo Motor Show,
2007 – debiut wersji produkcyjnej,
2009 – rekord na Nürburgringu: 7:26.70,
2010 – pierwszy lifting,
2013 – prezentacja GT-R Nismo,
2016 – duży lifting nadwozia i wnętrza,
2018 – limitowany GT-R 50 by Italdesign,
2019 – GT-R 50th Anniversary Edition,
2021 – edycje T-spec i Track Edition,
2024 – ostatni lifting,
2025 – zakończenie produkcji.

Łącznie powstało niespełna 48 tysięcy egzemplarzy R35. Ostatni z nich to specjalna wersja Premium T-spec, w kolorze Midnight Purple, ze złotymi felgami i żółtymi zaciskami. Trafi do klienta w Japonii – i już dziś wiadomo, że będzie obiektem pożądania kolekcjonerów.

AD_4nXeLqZXcfZ726V8epJip3wydmWKmtERUCm83t_RGQXVVHrOPLSHzmL8ij8s2TW-t_0ZaKFxTtAB8VPZZFjuWBCM7Yy9IPs2zzYbC9fbuFFy2e-nmy0Mf0RK-hfggOpuP8ds7KWNi6g?key=UhRGJyV4aaVwOnXcUyUGVA

AD_4nXeVNKpYWvWE_58Jsu4__7jZFRwlxMFXHqPar8AKhkFErtI4auxKMdBa3TYdpWROrq1NoF5vGGn1mMd18_3Z9Yak15XSPgxqn_yDqg3b8vSJRofvZnUGbtHVuKA5THxPv46Lzv3z?key=UhRGJyV4aaVwOnXcUyUGVA

GT-R oczami fanów – tuning i rekordy

GT-R R35 nie był tylko szybki „prosto z pudełka”. Jego prawdziwa legenda narodziła się dzięki potencjałowi do modyfikacji. Silnik VR38DETT uchodził za niezwykle wytrzymały i elastyczny.

600–800 KM – to moc, którą można było uzyskać przy stosunkowo niewielkich zmianach.

1000+ KM – tysiące projektów na całym świecie przebijały magiczny próg czterocyfrowej mocy.

Rekordowe drag race’y – niektóre egzemplarze osiągały ponad 2000 KM, rozpędzały się do 100 km/h w poniżej 2 sekund i biły rekordy ćwierć mili.

Dzięki temu GT-R stał się ulubieńcem tunerów, a jego obecność na torach wyścigowych i zlotach tuningowych była obowiązkowa.

Pożegnanie i pytania o przyszłość

Nissan nie zamierza chować nazwy GT-R do muzeum. Ivan Espinosa, prezes i dyrektor generalny marki, otwarcie przyznał, że: „To nie pożegnanie z GT-R na zawsze. Naszym celem jest, aby ta nazwa kiedyś powróciła”.
Pytanie brzmi: w jakiej formie?

Świat motoryzacji stoi dziś na rozdrożu. Fani marzą, by następca – R36 – nadal miał silnik spalinowy, być może wspierany przez układ hybrydowy. Jednak równie realny jest scenariusz, w którym GT-R stanie się w pełni elektryczny. To wizja, która jednych ekscytuje, a innych przeraża. W końcu GT-R zawsze był samochodem, który budził emocje nie tylko osiągami, ale i dźwiękiem potężnego V6.

Sytuacji nie ułatwia kondycja finansowa Nissana – firma wciąż szuka sposobów na wyjście z kryzysu i zmuszona jest do zamykania fabryk oraz redukcji zatrudnienia. Priorytetem jest przetrwanie, a dopiero potem można myśleć o kolejnym supersamochodzie.

AD_4nXc4tq9jBB2aZjWo1q7czjloetlamXg7y3Wmcdj4usnQMfv3ZkkI-Aj-Xy0Y0zLBSxU4mKW2z2nR6RSpeISJ63bWldGu7Me9iQ9m0OXGRq2qyXuM7GybcsJfJnBQ1AZoG_RrSa5o?key=UhRGJyV4aaVwOnXcUyUGVA

Koniec pewnej epoki

R35 był z nami przez prawie dwie dekady. W tym czasie zmieniła się motoryzacja, zmienił się świat, zmieniły się oczekiwania klientów. A jednak Nissan GT-R pozostawał wierny swojej filozofii – oferować ekstremalne osiągi i nowoczesne technologie za ułamek ceny konkurencji.

Dziś mówimy: żegnaj, R35. Dziękujemy za wszystkie lata, emocje, rekordy i legendę, którą pozostawiłeś po sobie. Teraz pozostaje nam czekać, z nadzieją i niepokojem, na to, co przyniesie przyszłość.

Bo jedno jest pewne – GT-R jeszcze wróci.

źródła:

https://autoblog.spidersweb.pl/

https://citymagazine.si/pl

Udostępnij

Cookies

Informacje dotyczące plików cookies

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie . Wykorzystujemy również pliki cookie stron trzecich w celu ulepszenia naszych usług, analizy a nastepnie wyświetlania reklam związanych z Twoimi preferencjami na podstawie analizy Twoich zachowań podczas nawigacji.

Zarządzanie plikami cookies

O Cookies

Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym przez strony internetowe, które odwiedzasz. Służą do różnych celów, takich jak zapamiętywanie informacji o logowaniu użytkownika, śledzenie zachowania użytkownika w celach reklamowych i personalizacji doświadczenia przeglądania użytkownika. Istnieją dwa rodzaje plików cookie: sesyjne i trwałe. Te pierwsze są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki, podczas gdy te drugie pozostają na urządzeniu przez określony czas lub do momentu ich ręcznego usunięcia.