-
Menu
-
Części samochodowe
-
-
Części karoserii
-
-
-
-
Oświetlenie
-
-
-
Silniki i osprzęt
-
-
-
-
Układ chłodzenia silnika
-
-
-
Układ elektryczny, zapłon
-
-
-
Układ hamulcowy
-
-
-
-
Układ napędowy
-
-
-
-
Akcesoria samochodowe
-
-
Części i akcesoria motocyklowe
-
Opony i felgi
-
-
Marki
-
- Pełny asortyment
- PRACUJ Z NAMI
Zwykła hybryda czy plug-in – czym się różnią?
13.06.2025
HEV – klasyczna hybryda (Hybrid Electric Vehicle)
Jak działa?
Łączy silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym.
Energia do akumulatora trakcyjnego trafia z hamowania regeneracyjnego, nadwyżki pracy silnika spalinowego.
Nie wymaga ładowania z gniazdka – ładowanie odbywa się automatycznie podczas jazdy.
W niektórych sytuacjach (np. ruszanie, niska prędkość) auto może jechać chwilowo tylko na prądzie, ale zasięg jest bardzo ograniczony (zwykle 1–2 km).
Zalety HEV:
Niższe zużycie paliwa w ruchu miejskim.
Niska emisja spalin.
Brak konieczności ładowania z zewnątrz.
Miękka hybryda (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle)
Jak działa?
Silnik elektryczny nie napędza pojazdu samodzielnie.
Wspiera silnik spalinowy np. przy ruszaniu czy przyspieszaniu.
Posiada niewielką baterię, ładowaną z rekuperacji.
Energia elektryczna wykorzystywana jest m.in. do wspomagania rozruchu, chwilowego zwiększenia mocy, zasilania układów pokładowych.
W skrócie:
Nie jeździ na samym prądzie.
To bardziej system wspomagający, niż klasyczna hybryda.
PHEV – hybryda plug-in: co to takiego?
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) to pojazd łączący
silnik spalinowy – jak w klasycznym samochodzie,
silnik elektryczny – zasilany z akumulatora,
port ładowania – umożliwiający ładowanie z gniazdka lub stacji ładowania.
Jak działa PHEV?
Napęd spalinowy i elektryczny mogą działać niezależnie lub wspólnie.
Akumulator o dużej pojemności pozwala przejechać na samym prądzie zwykle od 30 do 100 km.
Po wyczerpaniu prądu auto automatycznie przełącza się na tryb hybrydowy (jak HEV).
Ładowanie PHEV – jak to wygląda w praktyce?
W domu: Możesz ładować z gniazdka 230V – wystarczy zwykłe domowe zasilanie.
W trasie: Dostępne są stacje ładowania (rosnąca liczba w Polsce i UE).
Czas ładowania: Od 2 do 8 godzin – w zależności od mocy ładowarki i pojemności baterii.
Rekuperacja – odzyskiwanie energii
W czasie hamowania lub zwalniania silnik elektryczny działa jak generator.
Odzyskana energia trafia z powrotem do akumulatora.
Ten mechanizm występuje zarówno w HEV, jak i w PHEV.
Zalety PHEV
Możliwość jazdy bezemisyjnej (po mieście, do pracy, codzienne dojazdy)
Niższe koszty paliwa, jeśli regularnie ładujesz
Większa wszechstronność niż samochód czysto elektryczny – silnik spalinowy zapewnia zasięg na długie trasy
Dostęp do stref czystego transportu w niektórych miastach
Na co warto uważać
Jeśli nie ładujesz baterii – PHEV traci sens ekonomiczny i ekologiczny
Cięższy od klasycznego HEV – co może wpływać na spalanie przy rozładowanym akumulatorze
Wyższa cena zakupu (częściowo kompensowana przez dopłaty i ulgi)
PHEV – dla kogo to dobre rozwiązanie?
Masz możliwość ładowania w domu lub w pracy
Jeździsz dużo po mieście, a okazjonalnie w trasę
Chcesz zmniejszyć zużycie paliwa, ale nie jesteś jeszcze gotów na pełnego „elektryka”
Szukasz kompromisu między zasięgiem, ekologią i wygodą.
Który pojazd wybrać?
Wybierz HEV, jeśli:
Nie masz gdzie ładować auta.
Jeździsz dużo po trasach (np. długie dojazdy).
Chcesz proste, oszczędne rozwiązanie bez zmiany nawyków.
Wybierz PHEV, jeśli:
Możesz regularnie ładować auto (np. w domu lub w pracy).
Codziennie pokonujesz krótkie dystanse (np. do 40 km w mieście).
Chcesz maksymalnie obniżyć spalanie i emisję CO₂.
W skrócie:
HEV to rozwiązanie „bezobsługowe” i korzystne w każdych warunkach.
PHEV daje największe oszczędności i korzyści ekologiczne – ale tylko wtedy, gdy ładowanie jest regularne.
źródła:
Cookies